Dziękujemy!

Otrzymaliśmy Twoją wiadomość

Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

x

Infolinia i Rejestracja:

  • Uprzejmie informujemy o zmianie polityki prywatności zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

    Polityka prywatności:

    Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy:

    Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest firma Ajurweda Online Agnieszka Kania z siedzibą w Szczecinie, ul. Juliusza Słowackiego 15/2, kod pocztowy 71-434, adres e-mail: ajurwedaonline@gmail.com, tel. +48 782 549 406

    Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych będzie się odbywać na podstawie art. 6 RODO i w celu marketingowym Administrator powołuje się na prawnie uzasadniony interes, którym jest zbieranie danych statystycznych i analizowanie ruchu na stronie internetowej.

    Podanie danych osobowych na stronie internetowej jest dobrowolne. Podstawą przetwarzania danych jest moja zgoda. Mam wpływ na przeglądarkę internetową i jej ustawienia. Odbiorcami danych osobowych mogą być Google, Facebook, Call Page, Tawk. Mam prawo wycofania zgody w dowolnym momencie poprzez zmianę ustawień w przeglądarce. Dane osobowe będą przetwarzane i przechowywane w zależności od okresu używania technologii. Mam prawo zażądania od administratora dostępu do moich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania tych danych, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Profilowanie używane jest w Google Analytics, Google AdWords, Facebook Pixel. W sytuacji wniesienia sprzeciwu wobec profilowania, prosimy zoptymalizować odpowiednio przeglądarkę.

    W przypadku pytań dotyczących przetwarzania danych osobowych prosimy o kontakt z Inspektorem Ochrony Danych. Sposoby kontaktu z inspektorem ochrony danych w firmie Ajurweda Online Agnieszka Kania z siedzibą w Szczecinie, to: adres korespondencyjny ul. Juliusza Słowackiego 15/2, 71-434, Szczecin, adres e-mail:ajurwedaonline@gmail.com, tel. +48 782 549 406, formularz kontaktowy dostępny na stronie , infolinia +48 782 549 406.

    Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres od 30 dni do 5 lat do czasu wykorzystywania możliwości marketingowych i analizy danych potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej


    Prawa użytkownika strony internetowej:

    Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, jak i również prawo do ograniczenia ich przetwarzania/ prawo do cofnięcia zgody, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeśli Pani/Pana zdaniem, przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana – narusza przepisy unijnego rozporządzenia RODO.


    Polityka cookies:

    Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies i podobnych technologii w celach technicznych, reklamowych, statystycznych oraz by dostosować Serwis do indywidualnych potrzeb Użytkowników.

    Można je podzielić na cookies niezbędne, czyli takie, bez których Serwis nie może funkcjonować poprawnie, cookies dotyczące personalizacji, potrzebne, by zapisać ustawienia i preferencje Użytkowników, oraz cookies dotyczące optymalizacji reklam, które zbierają informacje na temat reklam wyświetlanych Użytkownikowi oraz mogą służyć do tworzenia Twojego profilu.

    W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące wszystkich powyższych plików cookies.

    Możesz przejść do korzystania z Serwisu wybierając "Akceptuję"

    Rytuały jako źródło zadowolenia

    To pora noworocznych postanowień, a sekret tkwi w tym, jak proste celebracje i rutyna - nawet zwykłe "dziękuję" przed posiłkiem - mogą nadać wszystkiemu więcej znaczenia. Oto jak wcielić rytuały codzienności w swój plan zadbania o dobrostan w 2021 roku.

    Korzyści z rytuałów

    Lata temu, Amerykańskie Stowarzyszenie Psychologii (APA) opublikowało w Journal of Family Psychology pięćdziesięcioletni przegląd korzyści z rytuałów. Badanie demonstrowało powiązania między stylem życia bogatym w rytuały a większą satysfakcją z małżeństwa, osiągnięciami akademickimi, poczuciem własnej wartości oraz silniejszymi więziami rodzinnymi. Istnieje cała gama badań potwierdzających ważność ceremoniałów w naszym życiu. Nauka mówi, że proste rytuały otaczające Boże Narodzenie, urodziny, codzienne obowiązki domowe, regularne godziny snu, modlitwy czy rodzinne obiady, mają związek z silniejszym układem odpornościowym, szybszym dochodzeniem do zdrowia po przeziębieniach oraz ogólną poprawą stanu zdrowia u dzieci. (1)

    Choć badania nie ustaliły jeszcze, dlaczego rytuały działają, na University of Toronto wykazano, że przeprowadzanie rytuału przed stresującym zadaniem redukuje niepokój i wrażliwość na porażkę w porównaniu do wykonywania tego samego zadania bez uprzednich rytuałów. Dowiedziono również, że wzmacniają one pewność siebie i poprawiają wydajność, nawet u tych osób, które niedowierzają korzystnym skutkom praktykowania rytuałów. (11, 12)

    Jakie są twoje rytuały?

    Rytuałem może być śpiewanie piosenki po przebudzeniu lub podczas ścielenia łóżka; zapalanie świeczki bądź kadzidełka; gimnastyka; czytanie; pisanie; odmawianie modlitwy, mantry albo błogosławieństwa przed posiłkiem (lub o dowolnej innej porze); otwieranie butelki wina; gorąca kąpiel z aromaterapią; innymi słowy, cokolwiek, co robisz nawykowo, aby czuć się zadowolonym i kompletnym.

    Rytuał to nie losowy gest. Powinien być powtarzającym się nawykiem, wykonywanym samodzielnie, nie przez kogoś innego. Słuchanie, jak ktoś zmawia modlitwę do posiłku czy proszenie partnera, żeby zrobił nam kawę mija się z celem.

    Najświeższe badania z dziedziny epigenetyki behawioralnej mówią, że zarówno normalne, jak i anormalne wzorce zachowań i systemy wiary mogą epigenetycznie wpływać na nasze DNA. (2, 3)

    Jedzenie jako rytuał według Ajurwedy

    U wielu rodzin na całym świecie, przypuszczalnie od popularyzacji wynalazku telewizji w latach sześćdziesiątych, dzieci oraz dorośli przyzwyczaili się do spożywania posiłków przed ekranem TV, z uwagą odciągniętą od jedzenia. Stało się to nowym rytuałem!

    Lecz Ajurweda sugeruje, że kultywowanie satwicznego stanu umysłu przy jedzeniu może być najlepszym rytuałem ze wszystkich.

    Pamiętacie eksperyment Pawłowa, który wytresował psy tak, że śliniły się, kiedykolwiek usłyszały dźwięk metronomu? Możemy uruchomić podobną reakcję, przeprowadzając rytuał przed jedzeniem, np. zmawiając błogosławieństwo. (9) Jeśli będziesz to robił przed każdym posiłkiem, twój mózg powiąże modlitwę z jedzeniem i rozpocznie proces trawienny. Rytualizacja jedzenia może polegać po prostu na delektowaniu się, jedzeniu wspólnie z rodziną lub ciesząc się towarzystwem innych; a całym przygotowaniem do posiłku może być zwyczajne, ale intencjonalne "dziękuję".

    Jedno z badań, które ukazało się w magazynie Obesity, dowodziło, że dzieci z rodzin jedzących obiady wspólnie, z dala od telewizora, w kuchni albo w jadalni, mają niższy wskaźnik BMI (indeks masy ciała) i zdrowszą wagę niż te dzieci, które nie jedzą razem lub robią to przez telewizorem. (5)

    Inni naukowcy ustalili, że świadome jedzenie, w powolnym tempie i z uwagą skupioną na posiłku, może przeciwdziałać przejedzeniu, kompulsywnemu podjadaniu oraz otyłości, a także wspomagać kontrolę glikemii u diabetyków. (6, 7, 8)

    W oparciu o dane dotyczące powiązania jelit z mózgiem, które sugerują, że mikrobiom jelitowy potrafi wpływać na nasz nastrój i stany emocjonalne, można wysunąć następujący wniosek: uważność i obecność wykreowana przy pomocy rytuału może oddziaływać na mikroby w jelitach, pozwalając nam lepiej trawić i cieszyć się posiłkiem.

    Badanie uniwersytetu Harvarda wskazuje na korzyści z rytuałów przed posiłkiem

    Analiza przeprowadzona przez Harvard Business School, opublikowana na łamach Journal of Psychological Science, sugeruje, że posiłek poprzedzony rytuałem może przynosić lepsze doznania niż bez niego.

    W ramach eksperymentu, podzielono uczestników na dwie grupy: "rytualną" i "nierytualną".

    W pierwszej fazie badania, pierwszy rytuał polegał na przecięciu przez badanego czekoladowego batonika na pół. Uczestnik odpakowywał tylko jedną połówkę i zjadał ją. Następnie, zezwalano mu na zjedzenie również drugiej połówki - bardzo prosta procedura.

    W drugiej fazie, stworzono rytuał wokół marchewki. Badanych poproszono, by uderzyli w blat stołu pięciokrotnie, a potem zamknęli oczy na pięć sekund zanim zjedzą marchewkę.

    W obu fazach badania uczestnicy odczuwali większą przyjemność ze skonsumowania batonika i marchewki. (W porównaniu do grupy kontrolnej, która nie brała udziału w rytuałach.)

    Zademonstrowano w ten sposób, że posiłek poprzedzony rytuałem smakuje lepiej i przynosi większą satysfakcję. (1, 2)